Voorkom een boete! Annuleren bij webshops!
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde boetes ter waarde van in totaal 590.000 euro op, omdat webwinkels simpelweg niet de juiste informatie over het annuleren van aankopen op hun website hadden geplaatst.
Niet alleen grote merken, maar ook twee kleinere zaken kregen een forse boete. ACM hamert erop ook kleinere webwinkels aan te pakken. “Het is ook wel de bedoeling dat het als straf wordt gezien.”
Onderaan een overzicht van informatie die een webwinkel onder andere op de site moet hebben:
Consument heeft recht op volledige terugbetaling
De consument heeft recht op volledige terugbetaling van alle kosten die hij heeft gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen. Dit betekent dat hij ook de bezorgkosten of andere bijkomende kosten zoals administratiekosten die hij of zij heeft betaald terug moet krijgen als de bestelling in zijn geheel wordt geannuleerd.
Dit geldt alleen als de consument van de hele verkoop afziet. Als maar een deel van de bestelling wordt geretourneerd, dan hoeven de bezorgkosten niet te worden terugbetaald.
Consument mag aankoop binnen veertien dagen annuleren
Alle artikelen, ook die in de uitverkoop en gepaste kleding, mag een consument terugsturen. Dit recht mag niet beperkt worden om “andere redenen dan de wettelijke”. Een koper heeft een bedenktijd van veertien dagen. Als de webwinkel de annulering binnenkrijgt, moet binnen veertien dagen het bedrag worden terugbetaald. De koper moet binnen veertien dagen de producten terugsturen.
Betaalmiddel
De hoofdregel is dat een consument geld terugkrijgt als er ook met geld is betaald. De webwinkel mag alleen terugbetalen met een tegoedbon als de consument hier heel expliciet mee heeft ingestemd of zelf met een tegoedbon heeft betaald. Dit geldt ook voor online aankopen in de uitverkoop.
Zet de informatie op de juiste plek
Belangrijk is om deze informatie op een goed vindbare plek te plaatsen. De ACM stelt voor de informatie specifiek onder het kopje ‘Retourneren’ te plaatsen. Deze pagina moet vanaf de voorpagina te bereiken zijn.
Informatie over het terugsturen plaatsen onder een kopje ‘Veelgestelde vragen’ telt niet. Want: “Je kunt niet veronderstellen dat een consument daar meteen gaan kijken om te zien hoe producten moeten worden teruggestuurd”, legt een woordvoerder uit.