Kan de klant met PayPal en Mistercash betalen?
Een belangrijke reden waarom klanten de webshop verlaten is dat hun favoriete betaalmethode niet aanwezig is. Éen betaalmethode bieden is daarom ook niet meer voldoende. Het is nog steeds van belang om de drempel in het checkout proces zo laag mogelijk te leggen en dit kan onder andere gedaan worden door meerdere betaalmethodes aan te bieden. iDEAL is nog steeds een van de populairste betaalmethoden, daarnaast zijn ook PayPal, creditcard en sinds kort Afterpay erg populair. Voornamelijk Afterpay is de laatste tijd sterk aan het groeien. Verwacht wordt dan ook dat deze methode in 2017 nog meer aan populariteit gaat winnen.
iDEAL
iDEAL is de bekendste en populairste online betaalmethode in Nederland. Iedere bank in Nederland biedt iDEAL aan. Hierdoor rekent je klant af in de vertrouwde omgeving van zijn of haar eigen bank. Het voordeel voor jou als webwinkelier is dat de transactiekosten relatief laag zijn, dat een betaling via iDEAL onherroepelijk is en dat het geld snel op jouw rekening staat. Als ondernemer sluit je voor het gebruik van iDEAL in jouw webshop een contract af met een bank of met een Payment Service Provider (PSP). Bij een PSP heb je naast iDEAL ook de beschikking over andere betaalmethoden en hoef je maar één keer een contract af te sluiten. Pay.nl
Meer betaalmethodes
De cijfers spreken voor zich: iDEAL mag zeker niet ontbreken als betaaloplossing in jouw webshop. Toch is het goed om naast iDEAL ook andere betaaloplossingen aan te bieden. Met slechts één betaalmethode ben je kwetsbaar als webwinkelier. Beschik je alleen over iDEAL als betaaloplossing en iDEAL is tijdelijk buiten gebruik, dan loop je het risico omzet mis te lopen. Met het aanbieden van meerdere betaalmogelijkheden aan je klanten ben je niet alleen minder kwetsbaar, je bent ook klantvriendelijker. Het voorkomt dat klanten alsnog afhaken in het betaalproces, omdat ze tot de 44% procent behoren die liever anders wil betalen.
PayPal als online portemonnee
Wil je of kun je nog geen creditcardbetalingen aanbieden in uw webshop, dan is PayPal een goed alternatief. U kunt PayPal het beste vergelijken met een online portemonnee. Vanaf een bankrekening of creditcard stort je klant geld in een PayPal-account, met het geld in dat account worden de online aankopen afgerekend. PayPal staat wereldwijd bekend als een makkelijke en veilige manier om online te betalen, je klanten hoeven namelijk geen creditcardgegevens online achter te laten of in te loggen in hun eigen bankomgeving. Daarnaast geniet de consument aankoopbescherming na betaling met PayPal.
Voor een PayPal-account hoeft de klant zich maar één keer te registreren, daarna is het invoeren van een e-mailadres en wachtwoord voldoende om online af te rekenen. Het geld dat je van jou klant ontvangt, wordt gestort in jouw zakelijke PayPal-account. De koper betaalt niets voor het gebruik van PayPal. Als webwinkelier betaal je voor het ontvangen van PayPal-aankopen een klein bedrag per transactie. En een bedrag dat varieert van 1,5% tot 3,4% procent van de aankoopsom. De bedragen zijn afhankelijk van het contract dat je als ondernemer afsluit. Ook voor PayPal geldt dat je dit volledig in eigen beheer kunt regelen. Kies je voor een Payment Service Provider (PSP) dan regelt deze ook de afhandeling van betalingen via PayPal voor jou. De kosten variëren per PSP.
Bancontact voor omzet uit België
Heb je een webshop in Nederland dan is het niet ondenkbaar dat klanten uit België op jouw website terechtkomen. Belgen betalen vaak met een creditcard, maar Bancontact is in België de meest gebruikte online betaalmogelijkheid. Om geen omzet mis te lopen, kan het de moeite lonen om ook Bancontact aan jouw betaalmix toe te voegen. Veel Payment Service Providers (PSP) bieden Bancontact aan als één van de betaalmogelijkheden in hun internetkassa.
De ouderwetse acceptgiro, machtiging of overschrijving
Afhankelijk van jouw markt en klant, kan het toevoegen van overschrijving of de oude vertrouwde acceptgiro als betaalmogelijkheid in jouw webshop het overwegen waard zijn. Vooral oudere consumenten vinden het prettig om zelf te bepalen wanneer ze betalen of laten liever geen betaalgegevens achter. Het bieden van deze achteraf-betaalmethoden kan klanten misschien over de streep trekken bij je te kopen. De risico’s van acceptgiro’s en overschrijvingen zijn waarschijnlijk bekend. Bij overschrijvingen kunnen klanten het verkeerde bankrekeningnummer invullen. Als ondernemer bestaat de kans dat je lang op je geld moet wachten, of in het ergste geval helemaal geen geld ontvangt. Om dit te ondervangen is ook de machtiging nog steeds een veel gebruikte betaalmethode.
Achteraf betalen in jouw webshop
Je wilt in je webshop wel achteraf betalen aanbieden, maar liever geen risico lopen? Partijen als AfterPay en Klarna bieden dienstverlening waarbij jouw klant achteraf betaalt en je als ondernemer verzekerd bent van inkomsten. Deze achteraf-betaaldiensten doen vooraf een kredietonderzoek bij de klant die in jouw webshop pas later wenst af te rekenen. De achteraf-betaalmethode wordt door de aanbieder alleen aangeboden aan klanten die als kredietwaardig te boek staan. Ook voor deze optie geldt dat je als ondernemer rechtstreeks met de aanbieders van achteraf-betaalmogelijkheden zaken kunt doen. Er zijn ook PSP’s (Pay.nl) die achteraf betalen als één van de betaalopties aanbieden in hun online kassa.
Achteraf betalen is bij veel online kopers een geliefde betaalmethode. Veel consumenten willen eerst zien wat ze kopen, voor ze ervoor betalen. Als er producten retour gaan, hoeven ze alleen af te rekenen voor de producten die ze willen houden. De betaaldienst AfterPay is een snelle groeier in de online betaalmarkt. In het eerste half jaar van 2015 werden in Nederland al 1,4 miljoen online aankopen met AfterPay betaald. Bij AfterPay moeten klanten binnen 14 dagen na levering hun factuur voldoen. Als de door jou geleverde producten naar wens zijn, krijgt je klant een mail met de rekening, te vergelijken met een digitale acceptgiro. Het geld overmaken kan vervolgens met een iDEAL-knop in de rekening of door het geld via internetbankieren over te maken.
Kiezen wat past bij uw klant en uw markt
Bij het kiezen van betaalmethoden is het vooral verstandig te kijken naar de markt waarin je met jouw webshop actief bent. Richt je zich met jouw zaken vooral op de Nederlandse markt of op de internationale markt? Bedien je klanten die vertrouwd zijn met online betalen of is jouw klant iets terughoudender? Als je net begint met je webshop kun je zelf eenvoudig testen welke betaalmogelijkheden het beste voor jou en jouw klanten werken. Payment Service Providers (PSP’s) bieden in één contract meerdere betaalmogelijkheden aan.