Voorkom spam via je contactformulier

Spam via je contactformulier in WordPress / WooCommerce is een probleem wat veel voorkomt. Wanneer je een contactformulier niet goed beveiligt, kunnen spambots ongewenste berichten versturen via het formulier. Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van reCAPTCHA.

CAPTCHA staat voor ‘Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart’. CAPTCHA wordt gebruikt om te bepalen of een verzoek bij een formulier wordt uitgevoerd door een menselijke gebruiker of een bot. Bijvoorbeeld door een lettercombinatie over te nemen. Bots zijn anno nu namelijk vrijwel niet in staat om zo’n gevraagde puzzel op te lossen. Daardoor kunnen ze geen spamreacties versturen of toegang krijgen tot je site.

Er bestaan verschillende soorten CAPTCHA’s, waaronder:

Tekst
Je moet een verbogen letter- en/of cijfercombinatie overnemen.

Beeld
Je dient foto’s met hetzelfde onderwerp of dezelfde betekenis aan te klikken.

Logica
Je moet een reken- of tekstvraag beantwoorden.

Audio
Je dient een geluidsfragment te beluisteren en het onderwerp over te nemen.

Gamification
Je moet een kleine game uitspelen.

reCAPTCHA (v3)

In de laatste versie van reCAPTCHA (v3) kan het systeem via geavanceerde technologie zelf onderscheid maken tussen verzoeken van mensen en bots. Dit gaat via een score. Wanneer het gedrag van een ‘bezoeker’ op je site overeenkomt met een mens, dan hoeft diegene niets te doen tijdens het invullen van een formulier. Komt iemand boven deze score? Dan wordt er voor de veiligheid een reCAPTCHA weergeven. In versie 2 dient de bezoeker de box ‘Ik ben geen robot’ aan te vinken en/of afbeeldingen van een bepaald voorwerp aan te klikken.

Hulp nodig met installeren?

MarcelMedia helpt je graag verder, neem contact op voor meer informatie.